Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
На третьому році повномасштабного вторгнення російських окупантів в Україну Тернопільський окружний адміністративний суд (далі-ТОАС) продовжує ефективно працювати й має високі показники здійснення судочинства.
Станом на перше півріччя 2024 року в провадженні ТОАС перебувало 4213 справ та матеріалів, розгляд яких здійснено 8 суддями. Навантаження за перше півріччя 2024 року становило на одного суддю ТОАС більше п’ятиста справ та матеріалів.
Так, за перше півріччя 2024 року до суду надійшло більше двох з половиною тисяч справ, які стосувались захисту соціальних прав громадян (військовослужбовців, учасників бойових дій, осіб з інвалідністю, внутрішньо переміщених осіб). Слід відмітити, що у близько 88 % соціальних спорів суддями ТОАС ухвалено рішення на користь громадян.
Зокрема, однією із найбільш поширених категорій спорів, які виникли між військовослужбовцями, особами начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ (міліції), поліцейськими і деякими іншими особами та суб’єктами владних повноважень, у вказаний період були з приводу щомісячної доплати до пенсії в розмірі 2000,00 грн. Всього за перше півріччя 2024 року у провадженні суду знаходилось 605 таких судових справ. При цьому, більш як 87 % таких спорів також вирішено ТОАС на користь громадян. При вирішенні даних справ суд враховував висновки щодо застосування норм права, що викладені у постанові Верховного Суду від 08.11.2022 у справі №420/2473/22.
Не менш важливою категорією судових справ, які розглянуті судом протягом року, є справи за позовами про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб. Таких справ за цей рік надійшло 1413, з яких 85 % судових рішень прийнято на користь вищезазначених осіб.
Також, іншою важливою категорією судових справ, розглянутих суддями ТОАС протягом першого півріччя 2024 року були справи за позовами військовослужбовців про індексацію грошового забезпечення за певний період проходження служби. Вирішуючи вказану категорію справ, суд неодноразово у судових рішеннях констатував те, що індексація грошового забезпечення є однією із основних державних гарантій щодо оплати праці, та з огляду на правила й умови нарахування суми індексації-різниці, які встановлені чинним законодавством, суд дійшов висновку, що повноваження відповідача щодо виплати цієї суми не є дискреційними. В свою чергу, обмежене фінансування жодним чином не впливає на право позивача отримати такий вид індексації грошового забезпечення.
Враховуючи наведену позицією, судом у 83% розглянутих справ прийнято рішення на користь позивачів та відновлено порушені права військовослужбовців, яким неправомірно не здійснювалась індексація грошового забезпечення за певний період.
Однією з найважливіших категорій справ розглянутих ТОАС є спори щодо ненарахування та невиплати додаткової винагороди, передбаченої постановою Кабінету Міністрів України №168 від 28.02.2022 "Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану". У 80 % розглянутих справ прийнято рішення на користь позивачів та відновлено порушені права військовослужбовців.
Підсумовуючи, слід зазначити, що людина є основною соціальною цінністю, а захист прав людини в демократичному суспільстві є мірилом правової держави. Відтак, органи державної влади не можуть діяти свавільно та зобов’язані дотримуватись правил, які даватимуть можливість передбачати заходи, які будуть застосовані у конкретних правовідносинах.
Необхідно зазначити, що усі виклики, які стоять перед суддями ТОАС, успішно долаються та вживаються всі необхідні заходи щодо розгляду справ в розумні строки, незважаючи на військову агресію російської федерації проти України, оголошення воєнного стану та велике навантаження справ та матеріалів на суддів ТОАС.
Надалі першочерговим завданням суду залишається продовження роботи щодо вжиття правових, організаційних заходів, які дозволили б забезпечити своєчасний та якісний розгляд справ, посилення прозорості й відкритості роботи суду з метою підвищення рівня довіри громадськості до суду та судової гілки влади в цілому.